Hoe écht is jouw bedrijf of welk masker draagt het?
Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Veel bedrijven houden de schijn op dat alles heel goed gaat binnen het bedrijf. Iedereen is gelukkig, de sfeer is meer dan top, er worden mooie klanten binnengehaald en elke deadline wordt vlot zonder veel tegenslagen gehaald. Ieder bedrijf toont zijn beste kant naar de buitenwereld toe en profileert zich dat de gelukkigste medewerkers bij hen werken. Ik denk dat je dit met een korreltje zout mag nemen. Veel van de idealisten die vinden dat ze het gelukkigste bedrijf hebben weten soms niet eens hoe hun medewerkers zich voelen of wat er nu eigenlijk aan de gang is op de werkvloer. Wie weet is collega X in een burn-out aan het rollen maar ziet niemand de symptomen. Of gaat collega Y elke middag een potje huilen op toilet omdat het in de privé situatie niet zo goed gaat. Altijd rozengeur en maneschijn kan je nergens vinden. Zélf niet in de beste relaties of in de ‘beste’ bedrijven er naar streven is een ander verhaal.
Hoe gaat het er bij Aptus aan toe?
Natuurlijk is het bij ons ook niet altijd rozengeur en maneschijn en wij willen ons al zeker niet profileren dat het bij ons perfect is en we alles door een roze zonnebril zien. Neen integendeel, op die roze wolk zitten wij al lang niet meer. Wij willen ons profileren als écht bedrijf, zonder masker. Tuurlijk loopt er bij ons wel eens iets mis, een deadline die heel krap wordt en de nodige stress met zich meebrengt, of een klant die een bug heeft ontdekt die eigenlijk niet echt in de planning past maar toch écht moet opgelost worden. Een collega die zich wat minder in zijn/haar vel voelt.. Ja hoor, wij werken met mensen, geen machines en die echtheid merken we in alles. We zijn dan ook blij dat onze mensen emoties tonen en niet op automatische piloot werken. Mensen zijn mensen elk met een hoekje of een speciaal kantje. Het kan eens botsen maar zonder elkaar kunnen we stiekem toch niet.
Hoe gaan we hiermee om en hoe pakken we dit aan?
We doen ons best om stress, onvoorziene omstandigheden zoveel mogelijk te weren bij Aptus. Lukt ons dit altijd? Eerlijk? Neen. We kunnen hier nu een heel pleidooi houden dat we dit wél doen en dat onze werknemers nooit stress hebben maar dan zetten we ons masker weer op. In elke job, elk bedrijf, elke multinational, elke instantie waar je samenwerkt met mensen heb je te maken met stress, drukte, krappe deadlines, klanten die soms nét iets te veel verwachten en kleine ergernissen. Deze factoren of externe factoren zorgen voor een bepaalde gemoedsrust. Het hoeft daarvoor zelf niet werk gerelateerd te zijn. In de privé situatie is er misschien een verbouwing die een vertraging met zich meebrengt, een onvoorziene factuur, een klein kapoentje dat je al een hele week wakker houdt.. Al deze zaken hebben ook invloed op hoe jij je voelt en dat neem je mee naar jouw job. Een collega die plots een kort lontje heeft krijgt een heel andere betekenis als we de achterliggende factoren zouden weten.
Bij Aptus proberen we daarom een goede werk en privé balans te vinden. Jouw werk moet jouw passie zijn maar de mensen rondom jou daar is waar het écht om draait.
Ook proberen we te streven naar een open sfeer. Iedereen moet kunnen zeggen wat hij voelt of denkt. Lukt dat voor iedereen? Neen. Zetten we soms ons masker op en verbergen we deze gevoelens om confrontaties, spanningen en ergernissen te vermijden? Ja. We werken met uiteenlopende persoonlijkheden, dit maakt het enerzijds heel interessant, boeiend en creëert heel wat nieuwe inzichten. Anderzijds kan dit eens voor wrevel zorgen ‘waarom denk jij nu niet het zelfde als ik?’ Toch proberen we dagelijks te werken aan onze sfeer. Komen wij goed overeen met elkaar? ZEKER weten. We kunnen elkaar niet missen en hebben graag elkaars aanwezigheid.
Inzetten op sfeer
Sfeer in een bedrijf is heel belangrijk. Daaraan willen we als bedrijf ook werken. Zo houden we af en toe een ‘Aptus goes locco’ lees: eten, lachen en een drankje. Op woensdagmiddag gaan we steevast op een locatie lunchen en op vrijdagavond kan er wel eens een drankje worden gedronken. Ook houden we er van om eens een spelletjesavond te organiseren. Verwachten we dat iedereen er telkens bij is? Neen, die druk leggen we onze mensen niet op. Natuurlijk is het altijd heel fijn dat we ons kunnen vermaken in groep.
Zie je door het bos van de programmeer wereld even de bomen niet meer? Zit je binnensmonds te vloeken op een bug of loopt er iets niet zoals je het had gehoopt? Trek jouw collega dan gerust mee en ga even gaan bezinnen door een pingpongballetje te slaan met elkaar. Ook dit moet kunnen. Wist je dat ons brein maar 45-50min gefocust kan werken en daarna een korte pauze nodig heeft om zich weer te kunnen focussen? Als je dit weet en als dit de werkprestaties ten goede komt. Waarom dan niet eens 10 min het hoofd vrij maken? Ja dit moet kunnen en is geen verloren tijd. Wij zijn geen robotten die shiften van enkele uren aan één stuk kunnen draaien, wij zijn mensen waarbij de batterij ook eens op kan zijn.
Ik zit met iets…
Iedereen zit wel eens met iets dat gewoon eens van het hart moet. Dat kan iets heel kleins zijn maar ook iets groters. Gewoon even vragen hoe het met iemand gaat doet ook wonderen. Je hart luchten doe je dat tegen iedereen? Neen, helemaal niet. Al snel merk je bij wie je hiervoor terecht kan én die (oprecht) naar je luistert. Geeft die persoon een kant en klare oplossing? Neen, maar die persoon kan je wel even op jouw gemak stellen, even het gevoel geven dat je de eventuele last niet alleen moet dragen, een luisterend oor bieden en helpen jouw ‘ei’ te relativeren. Zo’n mensen zijn in een bedrijf van onschatbare waarde. Zij zijn altijd de eerste die aanvoelen als er ergens een schoentje knelt en zij zien hoe het écht met je medewerkers gaat. Zij zijn ook de personen die altijd klaar staan om met de mensen te praten en te zorgen dat ze zich weer goed in hun vel voelen. Het gevoel dat je werknemers altijd bij iemand terecht kunnen is belangrijk en goud waard. Ongeacht de aard van het beestje, ongeacht timing, ongeacht welke situatie dan ook. Er zijn voor je mensen, daar draait het om.
We zijn een écht bedrijf dat durft toe te geven dat het bij ons soms écht op wieltjes loopt maar soms ook kan mislopen. Eerlijk is eerlijk.
Money isn’t everything but everything needs money
Een quote om even bij na te denken. Is geld alles? neen. Kom je werken puur voor het geld? Neen (dat hoop ik toch 😉 ) maar we leven in een consumptiemaatschappij en niet zo een goedkope als je het mij vraagt. Alles kost tegenwoordig geld en soms heel wat geld. Dat geld niet de drijfveer mag zijn voor jouw job is belangrijk want dit hou je toch niet vol. Je mag nog heel veel verdienen, als jou job niet leuk is of jouw collega’s zijn niet de fijnste mensen dan hou je dit niet vol. Misschien wel een jaar of wel 2 jaar. Maar no way jossé dat je het veel langer kan volhouden. Daarom is het belangrijk dat je jouw werknemers laat voelen dat ze geapprecieerd worden, soms uit onverwachte hoek iets aanbieden. Een onverwachte bonus, een leuk extra’tje, een extra legale voordeel bij hun pakket of wat dacht dat je van een bon dat ze eens met de partner gezellig kunnen gaan eten? Allemaal zaken die ervoor zorgen dat jij als leidinggevende hen enorm waardeert maar ook dat zij jou als baas of leidinggevende waarderen. Op die manier kan jij altijd op hen blijven rekenen. Een deadline die plots opduikt en die écht kost wat kost moet gehaald worden, wordt op die manier meer met een glimlach onthaald en zorgt ervoor dat jouw werknemers écht gemotiveerd blijven. Geen excuses meer dat moeder viskes heeft gebakken.
Jouw werknemers zorgen er tenslotte voor dat jouw bedrijf bestaat. Dat jij jouw klanten kan voorzien van oplossingen die worden gemaakt door jouw werknemers. Maar vooral dat de werknemers met plezier komen werken want ze besteden meer tijd op kantoor dan thuis bij hun partner. Wat als jouw bedrijf een ‘duivenkot’ wordt en om de havenslag werknemers vertrekken of als ze voelen dat ze niet geapprecieerd worden? Als je goede werknemers hebt, draag zorg van hen. Ja deze mensen zijn goud waard.
Wanneer collega’s vrienden worden
Op heel wat werkplekken heerst een ‘alles voor zich’ mentaliteit. Er wordt niet naar elkaar omgekeken en als ze iemand een stok in de wielen kunnen steken wordt dit ook heel graag gedaan. Gelukkig kunnen we zeggen dat dit bij Aptus niet het geval is, gelukkig maar! Teamwork makes the dream works! Onder dit motto werken we hier. Heeft er een collega een probleem met één of andere tool, of zit er ergens een fout in de code maar hij kan de spelt in de hooiberg niet vinden? Geen probleem, de andere collega’s helpen je heel graag. Niets zo leuk dan samen te zoeken achter deze spelt en vervolgens heel opgelucht adem te halen als deze werd gevonden. Bij Aptus mogen we oprecht zeggen dat we een fijne bende hebben. Iedereen kan met iedereen overweg en we kunnen met elkaar grapjes maken over verschillende onderwerpen. Heeft er hier wel iemand eens een kort lontje? Ja. Werkt er wel eens iemand op jouw zenuwen? Ja. Is het de volgende dag over? Ja! Het is meer dan normaal dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is.
Wat willen we bereiken?
Met dit artikel wil ik aantonen dat wij een écht bedrijf zijn, met echte (gevoels) mensen en geen (harteloze) robotten. We durven toegeven dat het bij ons soms heel goed loopt maar er ook momenten zijn waarbij het niet altijd op wieltjes verloopt. We willen met deze blogpost de ogen openen dat er meer is dan alleen maar werk, dat er meer is dan telkens elke dag te moeten presteren onder druk maar dat er ook tijd is voor eens een potje pingpong. Ook willen we aantonen dat goede werknemers die dag in en dag uit met een smile op hun gezicht voor jou werken, goud waard zijn. Alles staat of valt met goede werknemers. We willen tonen dat wij geen masker opzetten en alles voor de buitenwereld willen verbloemen. We tonen wie Aptus écht is, van top to bottom. 👍🏻